Turer i skog og mark

Barnehagen vår ligger godt til rette for utflukter i skog og mark. I tillegg til "Plassen vår" på Leite har vi gode muligheter i naturen rundt oss. For oss er det viktig å gi barna rike naturopplevelser, skape nysgjerrighet og glede i det å være ute. Nærområdet vårt er godt tilrettelagt for det enkelte barn og deres utviklingsnivå. Det er viktig at barna skal få mestringsfølelse, samtidig som de skal få motoriske utfordringer.

Området rundt Strusshamn byr på flere ulike "fjelltopper". Gjennom året besøker vi fjelltoppene i mindre og større grupper. Noen av fjelltoppene vi besøker er: Kirkefjellet, Flaggfjellet, Lønvarden og Brenneklubben.

Vi liker godt å gå på tur til Lio som ligger oppe på Lønvarden. Området her byr på gode lekemuligheter i naturen. Om vinteren er markene i Lio et godt egnet området for å teste ut rumpeakebrettene, mens om høsten tar vi oss gjerne en tur på "epleslang".

Den fine turstien opp til Stongafjellet er mye brukt av stor avdeling. Kappløp opp og ned mellom lyktestolpene er kjempegøy.

Klokkerhagen er barnehagens nærmeste nabo.  Klokkerhagen har fått navnet sitt fra gammelt av, da dette var hagen til Klokkeren. Vår og høst er vi ofte her og utforsker både planter, og ulike småkryp.